Algemene voorwaarden
ALGEMENE VOORWAARDEN VOOR DIENSTVERLENERS
Dit document is opgedeeld in een sectie gericht op de interactie met organisaties (B2B, onderstaand) en een sectie gericht op de interactie met particulieren (B2C, daarop volgend)
Artikel 1 Definities
- S.I.S.E. B.V., gevestigd te Amsterdam, KvK-nummer , 72709820 wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als dienstverlener.
- De wederpartij van dienstverlener wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als opdrachtgever.
- Partijen zijn dienstverlener en opdrachtgever samen.
- Met de overeenkomst wordt bedoeld de overeenkomst tot dienstverlening tussen partijen.
Artikel 2 Toepasselijkheid algemene voorwaarden
- Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, overeenkomsten en leveringen van diensten of goederen door of namens dienstverlener.
- Afwijken van deze voorwaarden kan alleen als dat uitdrukkelijk én schriftelijk door partijen is overeengekomen.
- De overeenkomst bevat voor dienstverlener steeds inspanningsverplichtingen, geen resultaatsverplichtingen.
Artikel 3 Betaling
- Declaraties moeten binnen 30 dagen na factuurdatum betaald zijn, tenzij partijen hierover schriftelijk andere afspraken hebben gemaakt of op de declaratie een andere betaaltermijn vermeld is.
- Betalingen geschieden zonder enig beroep op opschorting of verrekening door overschrijving van het verschuldigde bedrag op het door dienstverlener opgegeven bankrekeningnummer.
- Betaalt opdrachtgever niet binnen de overeengekomen termijn, dan is hij van rechtswege, zonder dat daarvoor enige aanmaning nodig is, in verzuim. Vanaf dat moment is dienstverlener gerechtigd de verplichtingen op te schorten totdat opdrachtgever aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan.
- Blijft opdrachtgever in gebreke, dan zal dienstverlener tot invordering overgaan. De kosten met betrekking tot die invordering komen voor rekening van de opdrachtgever. Wanneer opdrachtgever in verzuim is, is hij naast de hoofdsom tevens wettelijke (handels)rente, buitengerechtelijke incassokosten en overige schade verschuldigd aan dienstverlener. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
- In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de opdrachtgever zijn de vorderingen van dienstverlener op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
- Weigert opdrachtgever zijn medewerking aan de uitvoering van de opdracht door dienstverlener, dan is hij nog steeds verplicht de afgesproken prijs aan dienstverlener te betalen.
Artikel 4 Aanbiedingen en offertes
- De aanbiedingen van dienstverlener zijn hooguit 1 maand geldig, tenzij in het aanbod een andere termijn van aanvaarding is genoemd. Wordt het aanbod niet binnen die gestelde termijn aanvaard, dan vervalt het aanbod.
- Levertijden in offertes zijn indicatief en geven de opdrachtgever bij overschrijding daarvan geen recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij partijen uitdrukkelijk én schriftelijk anders zijn overeengekomen.
- Aanbiedingen en offertes gelden niet automatisch voor nabestellingen. Partijen moeten dit uitdrukkelijk én schriftelijk overeenkomen.
Artikel 5 Prijzen
- De op aanbiedingen, offertes en facturen van dienstverlener genoemde prijzen zijn exclusief btw en eventuele andere overheidsheffingen, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.
- De prijzen van goederen zijn gebaseerd op de op dat moment bekend zijnde kostprijzen. Verhogingen hiervan, die door de dienstverlener niet konden worden voorzien ten tijde van het doen van de aanbieding c.q. het tot stand komen van de overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijsverhogingen.
- Ten aanzien van de dienstverlening kunnen partijen bij de totstandkoming van de overeenkomst een vaste prijs overeenkomen.
- Indien er geen vaste prijs is overeengekomen, kan het tarief met betrekking tot de dienstverlening worden vastgesteld op grond van de werkelijk bestede uren. Het tarief wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van dienstverlener, geldend voor de periode waarin hij de werkzaamheden verricht, tenzij een daarvan afwijkend uurtarief is overeengekomen.
- Indien geen tarief op grond van de werkelijk bestede uren is afgesproken, wordt voor de dienstverlening een richtprijs worden afgesproken, waarbij dienstverlener gerechtigd is om hier tot 10% vanaf te afwijken. Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, dient dienstverlener opdrachtgever tijdig weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is. Opdrachtgever heeft in dat geval het recht om een deel van de opdracht te laten vervallen, dat boven de richtprijs vermeerderd met 10% uitkomt.
Artikel 6 Prijsindexering
- De bij het aangaan van de overeenkomst overeengekomen prijzen en uurlonen zijn gebaseerd op het op dat moment gehanteerde prijspeil. Dienstverlener heeft het recht de aan opdrachtgever te berekenen vergoedingen jaarlijks per 1 juli aan te passen.
- Aangepaste prijzen, tarieven en uurlonen worden zo spoedig mogelijk medegedeeld aan opdrachtgever.
Artikel 7 Informatieverstrekking door opdrachtgever
- Opdrachtgever stelt alle informatie die voor de uitvoering van de opdracht relevant is beschikbaar voor dienstverlener.
- Opdrachtgever is verplicht alle gegevens en bescheiden, die dienstverlener meent nodig te hebben voor het correct uitvoeren van de opdracht, tijdig en in de gewenste vorm en op de gewenste wijze ter beschikking te stellen.
- Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan dienstverlener ter beschikking gestelde gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de opdracht niet anders voortvloeit.
- Opdrachtgever vrijwaart dienstverlener voor elke schade in welke vorm dan ook die voortvloeit uit het niet voldoen aan het in het eerste lid van dit artikel gestelde.
- Indien en voor zover opdrachtgever dit verzoekt, retourneert dienstverlener de betreffende bescheiden.
- Stelt opdrachtgever niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door dienstverlener verlangde gegevens en bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de opdracht hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra honoraria voor rekening van opdrachtgever.
Artikel 8 Intrekking opdracht
- Het staat opdrachtgever vrij om de opdracht aan dienstverlener op elk gewenst moment te beëindigen.
- Wanneer opdrachtgever de opdracht intrekt, is opdrachtgever verplicht het verschuldigde loon en de gemaakte onkosten van dienstverlener te betalen.
Artikel 9 Uitvoering van de overeenkomst
- Dienstverlener voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uit.
- Dienstverlener heeft het recht om werkzaamheden te laten verrichten door derden.
- De uitvoering geschiedt in onderling overleg en na schriftelijk akkoord en betaling van het eventueel afgesproken voorschot.
- Het is de verantwoordelijkheid van opdrachtgever dat dienstverlener tijdig kan beginnen aan de opdracht.
Artikel 10 Contractduur opdracht
- De overeenkomst tussen opdrachtgever en dienstverlener wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst iets anders voortvloeit of partijen uitdrukkelijk én schriftelijk anders zijn overeengekomen.
- Zijn partijen binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nooit een fatale termijn. Bij overschrijding van deze termijn moet opdrachtgever dienstverlener schriftelijk in gebreke stellen.
Artikel 11 Wijziging van de overeenkomst
- Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering van de opdracht noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, passen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aan.
- Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. Dienstverlener stelt opdrachtgever hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte.
- Indien de wijziging van of aanvulling op de overeenkomst financiële en/of kwalitatieve consequenties heeft, licht dienstverlener opdrachtgever hierover zo spoedig mogelijk schriftelijk in.
- Indien partijen een vast honorarium zijn overeengekomen, geeft dienstverlener daarbij aan in hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.
Artikel 12 Overmacht
- In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek geldt dat een tekortkoming van dienstverlener in de nakoming van enige verplichting jegens opdrachtgever niet aan dienstverlener kan worden toegerekend in geval van een van de wil van dienstverlener onafhankelijke omstandigheid, waardoor de nakoming van zijn verplichtingen jegens opdrachtgever geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in redelijkheid niet van dienstverlener kan worden verlangd. Tot die omstandigheden worden mede gerekend wanprestaties van toeleveranciers of andere derden, stroomstoringen, computervirussen, stakingen, slechte weersomstandigheden en werkonderbrekingen.
- Indien zich een situatie als hiervoor bedoeld voordoet als gevolg waarvan dienstverlener niet aan zijn verplichtingen jegens opdrachtgever kan voldoen, dan worden die verplichtingen opgeschort zolang dienstverlener niet aan zijn verplichtingen kan voldoen. Indien de in de vorige zin bedoelde situatie 30 kalenderdagen heeft geduurd, hebben partijen het recht de overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk te ontbinden.
- Dienstverlener is in het geval als bedoeld in het tweede lid van dit artikel niet gehouden tot vergoeding van enige schade, ook niet als dienstverlener als gevolg van de overmachtstoestand enig voordeel geniet.
Artikel 13 Verrekening
- Opdrachtgever doet afstand van zijn recht om een schuld aan dienstverlener te verrekenen met een vordering op dienstverlener.
Artikel 14 Opschorting
- Opdrachtgever doet afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
Artikel 15 Overdracht van rechten
- Rechten van een partij uit deze overeenkomst kunnen niet worden overgedragen zonder de voorafgaande schriftelijke instemming van de andere partij. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83, tweede lid, Burgerlijk Wetboek.
Artikel 16 Verval van de vordering
- Elk recht op schadevergoeding door dienstverlener vervalt in elk geval 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 Burgerlijk Wetboek.
Artikel 17 Verzekering
- Opdrachtgever verplicht zich geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst, alsook zaken van dienstverlener die bij opdrachtgever aanwezig zijn en zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd, adequaat te verzekeren en verzekerd te houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade evenals diefstal.
- Opdrachtgever geeft op eerste verzoek de polis van deze verzekeringen ter inzage.
Artikel 18 Aansprakelijkheid schade
- Dienstverlener is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit deze overeenkomst, tenzij dienstverlener de schade opzettelijk of met grove schuld heeft veroorzaakt.
- In het geval dat dienstverlener een schadevergoeding verschuldigd is aan opdrachtgever bedraagt de schade niet meer dan het honorarium.
- Iedere aansprakelijkheid voor schade, voortvloeiende uit of verband houdende met de uitvoering van een overeenkomst, is steeds beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval door de gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering(en) wordt uitbetaald. Dit bedrag wordt vermeerderd met het bedrag van het eigen risico volgens de desbetreffende polis.
- De aansprakelijkheidsbeperking geldt ook als dienstverlener aansprakelijk wordt gesteld voor schade die direct of indirect voortvloeit uit het niet deugdelijk functioneren van de door dienstverlener bij de uitvoering van de opdracht gebruikte apparatuur, software, gegevensbestanden, registers of andere zaken.
- Niet uitgesloten is de aansprakelijkheid van dienstverlener voor schade die het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van dienstverlener of zijn leidinggevende ondergeschikten.
Artikel 19 Aansprakelijkheid opdrachtgever
- Ingeval een opdracht wordt verstrekt door meer dan één persoon, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor de bedragen die uit hoofde van die opdracht aan dienstverlener verschuldigd zijn.
- Wordt een opdracht middellijk of onmiddellijk verstrekt door een natuurlijke persoon namens een rechtspersoon, dan kan deze natuurlijke persoon tevens in privé opdrachtgever zijn. Daarvoor is vereist dat deze natuurlijke persoon beschouwd kan worden als de (mede)beleidsbepaler van de rechtspersoon. Bij wanbetaling door de rechtspersoon is de natuurlijke persoon dus persoonlijk aansprakelijk voor de betaling van de declaratie, onverschillig of deze, al dan niet op verzoek van opdrachtgever, ten name van een rechtspersoon dan wel ten name van opdrachtgever als natuurlijk persoon of hen beiden is gesteld.
Artikel 20 Vrijwaring
- De opdrachtgever vrijwaart dienstverlener tegen alle aanspraken van derden, die verband houden met de door dienstverlener geleverde goederen en/of diensten.
Artikel 21 Klachtplicht
- Opdrachtgever is verplicht klachten over de verrichte werkzaamheden direct schriftelijk te melden aan dienstverlener. De klacht bevat een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat dienstverlener in staat is hierop adequaat te reageren.
- Een klacht kan er in ieder geval niet toe leiden, dat dienstverlener gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.
Artikel 22 Eigendomsvoorbehoud, opschortingsrecht en retentierecht
- De bij opdrachtgever aanwezige zaken en geleverde zaken en onderdelen blijven eigendom van dienstverlener totdat opdrachtgever de gehele afgesproken prijs heeft betaald. Tot die tijd kan dienstverlener zich beroepen op zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
- Indien de overeengekomen vooruit te betalen bedragen niet of niet op tijd worden voldaan, heeft dienstverlener het recht om de werkzaamheden op te schorten totdat het overeengekomen deel alsnog is voldaan. Er is dan sprake van schuldeisersverzuim. Een verlate levering kan in dat geval niet aan dienstverlener worden tegengeworpen.
- Dienstverlener is niet bevoegd de onder zijn eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden noch op enige andere wijze te bezwaren.
- Indien zaken nog niet zijn geleverd, maar de overeengekomen voortuitbetaling of prijs niet conform afspraak is voldaan, heeft dienstverlener het recht van retentie. De zaak wordt dan niet geleverd totdat opdrachtgever volledig en conform afspraak heeft betaald.
- In geval van liquidatie, insolventie of surseance van betaling van opdrachtgever zijn de verplichtingen van opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
Artikel 23 Intellectueel eigendom
- Tenzij partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen, behoudt dienstverlener alle intellectuele absolute rechten (waaronder auteursrecht, octrooirecht, merkenrecht, tekeningen- en modellenrecht, etc.) op alle ontwerpen, tekeningen, geschriften, dragers met gegevens of andere informatie, offertes, afbeeldingen, schetsen, modellen, maquettes, etc.
- De genoemde intellectuele absolute rechten mogen niet zonder schriftelijke toestemming van dienstverlener worden gekopieerd, aan derden getoond en/of ter beschikking gesteld of op andere wijze worden gebruikt.
- Opdrachtgever verplicht zich tot geheimhouding van de door dienstverlener aan hem ter beschikking gestelde vertrouwelijke informatie. Onder vertrouwelijke informatie wordt in ieder geval verstaan datgene waarop dit artikel betrekking heeft, alsmede de bedrijfsgegevens. Opdrachtgever verplicht zich zijn personeel en/of derden die betrokken zijn bij de uitvoering van deze overeenkomst, een schriftelijke geheimhoudingsplicht op te leggen van de strekking van deze bepaling.
Artikel 24 Geheimhouding
- Ieder der partijen houdt de informatie die hij (in welke vorm dan ook) van de andere partij ontvangt en alle andere informatie betreffende de andere partij waarvan hij weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk is, dan wel informatie waarvan hij kan verwachten dat de verspreiding daarvan de andere partij schade kan berokkenen, geheim en neemt alle nodige maatregelen om te waarborgen dat zijn personeel de genoemde informatie ook geheimhoudt.
- De in het eerste lid van dit artikel genoemde geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie:
- die op het moment dat de ontvanger deze informatie ontving al openbaar was of nadien openbaar is geworden zonder een schending door de ontvangende partij van een op hem rustende geheimhoudingsplicht;
- waarvan de ontvangende partij kan bewijzen dat deze informatie al in zijn bezit was op het moment van verstrekken door de andere partij;
- die de ontvangende partij van een derde heeft ontvangen waarbij deze derde gerechtigd was deze informatie aan de ontvangende partij te verstrekken
- die door de ontvangende partij openbaar wordt gemaakt op grond van een wettelijke plicht.
- De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van deze overeenkomst en voor een periode van drie jaar na het eindigen daarvan.
Artikel 25 Boete op overtreding geheimhoudingsplicht
- Overtreedt opdrachtgever het artikel van deze algemene voorwaarden over geheimhouding, dan verbeurt opdrachtgever ten behoeve van dienstverlener een onmiddellijk opeisbare boete van € 5.000 voor elke overtreding en daarnaast een bedrag van € 500 voor elke dag dat die overtreding voortduurt. Dit is ongeacht of de overtreding aan opdrachtgever kan worden toegerekend. Bovendien is er voor het verbeuren van deze boete geen voorafgaande ingebrekestelling of gerechtelijke procedure benodigd. Ook hoeft er geen sprake te zijn van enige vorm van schade.
- Het verbeuren van de in het eerste lid van dit artikel bedoelde boete doet geen afbreuk aan de overige rechten van dienstverlener waaronder zijn recht om naast de boete schadevergoeding te vorderen.
Artikel 26 Niet-overname personeel
- Opdrachtgever neemt geen medewerkers van dienstverlener (of van ondernemingen waarop dienstverlener ter uitvoering van deze overeenkomst een beroep heeft gedaan en die betrokkenen zijn (geweest) bij de uitvoering van de overeenkomst) in dienst. Ook laat hij hen niet anderszins direct of indirect voor zich werken. Dit verbod geldt gedurende de looptijd van de overeenkomst tot een jaar na beëindiging daarvan. Op dit verbod geldt één uitzondering: partijen kunnen in goed zakelijk overleg met elkaar andere afspraken maken. Deze afspraken gelden voor zover die schriftelijk zijn vastgelegd.
Artikel 27 Geschillenbeslechting
- Op deze algemene voorwaarden is Nederlands recht van toepassing.
- Alle geschillen die voortvloeien uit deze algemene voorwaarden worden exclusief voorgelegd aan de bevoegde rechter van de Rechtbank Noord-Nederland.
ALGEMENE VOORWAARDEN VOOR DIENSTVERLENERS (B2C)
Artikel 1: Definities
1. S.I.S.E. B.V., gevestigd te Amsterdam, KvK-nummer 72709820, wordt in
deze algemene voorwaarden aangeduid als dienstverlener.
2. De wederpartij van dienstverlener wordt in deze algemene voorwaarden
aangeduid als opdrachtgever.
3. Partijen zijn dienstverlener en opdrachtgever samen.
4. Met de overeenkomst wordt bedoeld de overeenkomst tot
dienstverlening tussen partijen.
Artikel 2: Toepasselijkheid algemene voorwaarden
1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen,
werkzaamheden, overeenkomsten en leveringen van diensten of
goederen door of namens dienstverlener.
2. Afwijken van deze voorwaarden kan alleen als dat uitdrukkelijk én
schriftelijk door partijen is overeengekomen.
3. De overeenkomst bevat voor dienstverlener steeds
inspanningsverplichtingen, geen resultaatsverplichtingen.
Artikel 3: Betaling
1. Declaraties moeten binnen 8 dagen na factuurdatum betaald zijn,
tenzij partijen hierover andere afspraken hebben gemaakt of op de
declaratie een andere betaaltermijn vermeld is.
2. Betaalt opdrachtgever niet binnen de overeengekomen termijn, dan is
hij van rechtswege, zonder dat daarvoor enige aanmaning nodig is, in
verzuim. Vanaf dat moment is dienstverlener gerechtigd de
verplichtingen op te schorten totdat opdrachtgever aan zijn
betalingsverplichting heeft voldaan.
3. Blijft opdrachtgever in gebreke, dan zal dienstverlener tot
invordering overgaan. De kosten met betrekking tot die invordering
komen voor rekening van de opdrachtgever. Wanneer opdrachtgever in
verzuim is, is hij wettelijke rente, buitengerechtelijke
incassokosten en overige schade verschuldigd aan dienstverlener. De
incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding
voor buitengerechtelijke incassokosten.
4. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van
betaling van de opdrachtgever zijn de vorderingen van dienstverlener
op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
5. Weigert opdrachtgever zijn medewerking aan de uitvoering van de
opdracht door dienstverlener, dan is hij nog steeds verplicht de
afgesproken prijs aan dienstverlener te betalen.
Artikel 4: Aanbiedingen en offertes
1. Aanbiedingen zijn vrijblijvend en hooguit 1 maand geldig, tenzij in
het aanbod een andere termijn van aanvaarding is genoemd. Wordt het
aanbod niet binnen die gestelde termijn aanvaard, dan vervalt het
aanbod.
2. Levertijden in offertes zijn indicatief en geven koper bij
overschrijding daarvan geen recht op ontbinding of schadevergoeding,
tenzij partijen uitdrukkelijk én schriftelijk anders zijn
overeengekomen.
3. Aanbiedingen en offertes gelden niet automatisch voor
nabestellingen. Partijen moeten dit uitdrukkelijk én schriftelijk
overeenkomen.
Artikel 5: Prijzen
1. De op aanbiedingen, offertes en facturen genoemde prijzen
zijn inclusief de verschuldigde btw, tenzij anders overeengekomen.
2. De prijzen van goederen zijn gebaseerd op de op dat moment bekend
zijnde kostprijzen. Verhogingen hiervan, die door de dienstverlener
niet konden worden voorzien ten tijde van het doen van de aanbieding
c.q. het tot stand komen van de overeenkomst, kunnen aanleiding
geven tot prijsverhogingen.
3. Ten aanzien van de dienstverlening kunnen partijen bij de
totstandkoming van de overeenkomst een vaste prijs overeenkomen.
4. Indien er geen vaste prijs is overeengekomen, kan het tarief met
betrekking tot de dienstverlening worden vastgesteld op grond van de
werkelijk bestede uren. Het tarief wordt berekend volgens de
gebruikelijke uurtarieven van dienstverlener, geldend voor de
periode waarin hij de werkzaamheden verricht, tenzij een daarvan
afwijkend uurtarief is overeengekomen.
5. Indien geen tarief op grond van de werkelijk bestede uren is
afgesproken, wordt voor de dienstverlening een richtprijs
afgesproken, waarbij dienstverlener gerechtigd is om hier tot 10%
vanaf te afwijken. Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat
vallen, dient dienstverlener opdrachtgever tijdig te laten weten
waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is. Opdrachtgever heeft in
dat geval het recht om een deel van de opdracht te laten vervallen,
dat boven de richtprijs vermeerderd met 10% uitkomt.
Artikel 6: Prijsindexering
1. Dienstverlener is gerechtigd om zijn tarieven jaarlijks per 1
januari1 juli te verhogen conform de consumentenprijsindex (CPI)
alle huishoudens.
Artikel 7: Informatieverstrekking door opdrachtgever
1. Opdrachtgever stelt alle informatie die voor de uitvoering van de
opdracht relevant is beschikbaar voor dienstverlener.
2. Opdrachtgever is verplicht alle gegevens en bescheiden, die
dienstverlener meent nodig te hebben voor het correct uitvoeren van
de opdracht, tijdig en in de gewenste vorm en op de gewenste wijze
ter beschikking te stellen.
3. Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en
betrouwbaarheid van de aan dienstverlener ter beschikking gestelde
gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn,
voor zover uit de aard van de opdracht niet anders voortvloeit.
4. Indien en voor zover opdrachtgever dit verzoekt, retourneert
dienstverlener de betreffende bescheiden.
5. Stelt opdrachtgever niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door
dienstverlener verlangde gegevens en bescheiden beschikbaar en loopt
de uitvoering van de opdracht hierdoor vertraging op, dan komen de
daaruit voortvloeiende extra kosten en extra honoraria voor rekening
van opdrachtgever.
Artikel 8: Intrekking opdracht
1. Het staat opdrachtgever vrij om de opdracht aan dienstverlener op
elk gewenst moment te beëindigen.
2. Wanneer opdrachtgever de opdracht intrekt, is opdrachtgever
verplicht het verschuldigde loon en de gemaakte onkosten van
dienstverlener te betalen.
Artikel 9: Uitvoering van de overeenkomst
1. Dienstverlener voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen
en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uit.
2. Dienstverlener heeft het recht om werkzaamheden te laten verrichten
door derden.
3. De uitvoering geschiedt in onderling overleg en na schriftelijk
akkoord en betaling van het eventueel afgesproken voorschot.
4. Het is de verantwoordelijkheid van opdrachtgever dat dienstverlener
tijdig kan beginnen aan de opdracht.
Artikel 10: Contractduur opdracht
1. De overeenkomst tussen opdrachtgever en dienstverlener wordt
aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de
overeenkomst iets anders voortvloeit of partijen uitdrukkelijk én
schriftelijk anders zijn overeengekomen.
2. Zijn partijen binnen de looptijd van de overeenkomst voor de
voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen,
dan is dit nooit een fatale termijn. Bij overschrijding van deze
termijn moet opdrachtgever dienstverlener schriftelijk in gebreke
stellen.
Artikel 11: Wijziging van de overeenkomst
1. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor
een behoorlijke uitvoering van de opdracht noodzakelijk is om de te
verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, passen
partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst
dienovereenkomstig aan.
2. Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of
aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering
daardoor worden beïnvloed. Dienstverlener stelt opdrachtgever
hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte.
3. Indien de wijziging van of aanvulling op de overeenkomst financiële
en/of kwalitatieve consequenties heeft, licht dienstverlener
opdrachtgever hierover zo spoedig mogelijk schriftelijk in.
4. Indien partijen een vast honorarium zijn overeengekomen, geeft
dienstverlener daarbij aan in hoeverre de wijziging of aanvulling
van de overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg
heeft.
Artikel 12: Overmacht
1. In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek
geldt dat een tekortkoming van dienstverlener in de nakoming van
enige verplichting jegens opdrachtgever niet aan dienstverlener kan
worden toegerekend in geval van een van de wil van dienstverlener
onafhankelijke omstandigheid, waardoor de nakoming van zijn
verplichtingen jegens opdrachtgever geheel of gedeeltelijk wordt
verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in
redelijkheid niet van dienstverlener kan worden verlangd. Tot die
omstandigheden worden mede gerekend wanprestaties van
toeleveranciers of andere derden, stroomstoringen,
computervirussen, stakingen, slechte weersomstandigheden en
werkonderbrekingen.
2. Indien zich een situatie als hiervoor bedoeld voordoet als gevolg
waarvan dienstverlener niet aan zijn verplichtingen jegens
opdrachtgever kan voldoen, dan worden die verplichtingen opgeschort
zolang dienstverlener niet aan zijn verplichtingen kan voldoen.
Indien de in de vorige zin bedoelde situatie 30 kalenderdagen heeft
geduurd, hebben partijen het recht de overeenkomst schriftelijk
geheel of gedeeltelijk te ontbinden.
3. Dienstverlener is in het geval als bedoeld in het tweede lid van dit
artikel niet gehouden tot vergoeding van enige schade, ook niet als
dienstverlener als gevolg van de overmachtstoestand enig voordeel
geniet.
Artikel 13: Overdracht van rechten
1. Rechten van een partij uit deze overeenkomst kunnen niet worden
overgedragen zonder de voorafgaande schriftelijke instemming van de
andere partij. Deze bepaling geldt als een beding met
goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83, tweede
lid, Burgerlijk Wetboek.
Artikel 14: Verzekering
1. Opdrachtgever verplicht zich geleverde zaken die noodzakelijk zijn
voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst, alsook zaken
van dienstverlener die bij opdrachtgever aanwezig zijn en zaken die
onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd, adequaat te verzekeren en
verzekerd te houden tegen onder andere brand, ontploffings- en
waterschade evenals diefstal.
2. Opdrachtgever geeft op eerste verzoek de polis van deze
verzekeringen ter inzage.
Artikel 15: Eigendomsvoorbehoud, opschortingsrecht en retentierecht
1. De bij opdrachtgever aanwezige zaken en geleverde zaken en
onderdelen blijven eigendom van dienstverlener totdat opdrachtgever
de gehele afgesproken prijs heeft betaald. Tot die tijd kan
dienstverlener zich beroepen op zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken
terugnemen.
2. Indien de overeengekomen vooruit te betalen bedragen niet of niet op
tijd worden voldaan, heeft dienstverlener het recht om de
werkzaamheden op te schorten totdat het overeengekomen deel alsnog
is voldaan. Er is dan sprake van schuldeisersverzuim. Een verlate
levering kan in dat geval niet aan dienstverlener worden
tegengeworpen.
3. Dienstverlener is niet bevoegd de onder zijn eigendomsvoorbehoud
vallende zaken te verpanden noch op enige andere wijze te bezwaren.
4. Indien zaken nog niet zijn geleverd, maar de overeengekomen
voortuitbetaling of prijs niet conform afspraak is voldaan, heeft
dienstverlener het recht van retentie. De zaak wordt dan niet
geleverd totdat opdrachtgever volledig en conform afspraak heeft
betaald.
5. In geval van liquidatie, insolventie of surseance van betaling van
opdrachtgever zijn de verplichtingen van opdrachtgever onmiddellijk
opeisbaar.
Artikel 16: Hoofdelijke aansprakelijkheid
1. Als de opdracht wordt verstrekt door meer dan één opdrachtgever, dan
zijn alle opdrachtgevers hoofdelijk aansprakelijk voor de nakoming
van alle verplichtingen die voortvloeien uit deze algemene
voorwaarden en de onderhavige overeenkomst.
Artikel 17: Aansprakelijkheid
1. Iedere aansprakelijkheid voor schade, voortvloeiende uit of verband
houdende met de uitvoering van een overeenkomst, is steeds beperkt
tot het bedrag dat in het desbetreffende geval door de gesloten
(beroeps)aansprakelijkheidsverzekering(en) wordt uitbetaald. Dit
bedrag wordt vermeerderd met het bedrag van het eigen risico volgens
de desbetreffende polis.
2. De aansprakelijkheidsbeperking geldt ook als dienstverlener
aansprakelijk wordt gesteld voor schade die direct of indirect
voortvloeit uit het niet deugdelijk functioneren van de door
dienstverlener bij de uitvoering van de opdracht gebruikte
apparatuur, software, gegevensbestanden, registers of andere zaken.
Artikel 18: Aansprakelijkheid opdrachtgever
1. Ingeval een opdracht wordt verstrekt door meer dan één persoon, is
ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor de bedragen die uit
hoofde van die opdracht aan dienstverlener verschuldigd zijn.
Artikel 19: Vrijwaring
1. De opdrachtgever vrijwaart dienstverlener tegen alle aanspraken van
derden, die verband houden met de door de dienstverlener geleverde
goederen en/of diensten.
Artikel 20: Klachtplicht
1. Opdrachtgever is verplicht klachten over de verrichte werkzaamheden
direct schriftelijk te melden aan dienstverlener. De klacht bevat
een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming,
zodat dienstverlener in staat is hierop adequaat te reageren.
2. Een klacht kan er in ieder geval niet toe leiden, dat dienstverlener
gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn
overeengekomen.
Artikel 21: Intellectueel eigendom
1. Tenzij partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen, behoudt
dienstverlener alle intellectuele absolute rechten (waaronder
auteursrecht, octrooirecht, merkenrecht, tekeningen- en
modellenrecht, etc.) op alle ontwerpen, tekeningen, geschriften,
dragers met gegevens of andere informatie, offertes, afbeeldingen,
schetsen, modellen, maquettes, etc.
2. De genoemde intellectuele absolute rechten mogen niet zonder
schriftelijke toestemming van dienstverlener worden gekopieerd, aan
derden getoond en/of ter beschikking gesteld of op andere wijze
worden gebruikt.
3. Opdrachtgever verplicht zich tot geheimhouding van de door
dienstverlener aan hem ter beschikking gestelde vertrouwelijke
informatie. Onder vertrouwelijke informatie wordt in ieder geval
verstaan datgene waarop dit artikel betrekking heeft, alsmede de
bedrijfsgegevens. Opdrachtgever verplicht zich zijn personeel en/of
derden die betrokken zijn bij de uitvoering van deze overeenkomst,
een schriftelijke geheimhoudingsplicht op te leggen van de strekking
van deze bepaling.
Artikel 22: Geheimhouding
1. Opdrachtgever houdt de informatie die hij (in welke vorm dan ook)
van dienstverlener ontvangt en alle andere informatie betreffende
dienstverlener waarvan hij weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat
deze geheim of vertrouwelijk is, dan wel informatie betreft waarvan
hij kan verwachten dat de verspreiding daarvan de andere
dienstverlener schade kan berokkenen, geheim en neemt alle nodige
maatregelen om te waarborgen hij de genoemde informatie ook
geheimhoudt.
2. De in het eerste lid van dit artikel genoemde geheimhoudingsplicht
geldt niet voor informatie:
1. die op het moment dat opdrachtgever deze informatie ontving al
openbaar was of nadien openbaar is geworden zonder een schending
van een op hem rustende geheimhoudingsplicht;
2. waarvan opdrachtgever kan bewijzen dat deze informatie al in
zijn bezit was op het moment van verstrekken door dienstverlener;
3. die opdrachtgever van een derde heeft ontvangen waarbij deze
derde gerechtigd was deze informatie aan opdrachtgever te
verstrekken;
4. die door opdrachtgever openbaar wordt gemaakt op grond van een
wettelijke plicht.
3. De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur
van deze overeenkomst en voor een periode van drie jaar na het
eindigen daarvan.
Artikel 23 Boete op overtreding geheimhoudingsplicht of intellectueel
eigendomsrecht
1. Overtreedt opdrachtgever het artikel van deze algemene voorwaarden
over geheimhouding of intellectueel eigendom, dan verbeurt
opdrachtgever ten behoeve van dienstverlener een onmiddellijk
opeisbare boete van € 1.000 voor elke overtreding en daarnaast een
bedrag van € 100 voor elke dag dat die overtreding voortduurt. Voor
het verbeuren van deze boete is geen voorafgaande ingebrekestelling
of gerechtelijke procedure nodig. Ook hoeft er geen sprake te zijn
van enige vorm van schade.
2. Het verbeuren van de in het eerste lid van dit artikel bedoelde
boete doet geen afbreuk aan de overige rechten van dienstverlener
waaronder zijn recht om naast de boete schadevergoeding te vorderen.
Artikel 24: Toepasselijk recht en bevoegde rechter
1. Op iedere overeenkomst tussen partijen is uitsluitend het Nederlands
recht van toepassing.
2. Wanneer in een gerechtelijke procedure één of meerdere bepalingen
van deze algemene voorwaarden als onredelijk bezwarend worden
aangemerkt, dan blijven de overige bepalingen onverminderd van kracht.
3. De Nederlandse rechter in het arrondissement waar S.I.S.E. B.V. is
gevestigd/ praktijk houdt/kantoor houdt is exclusief bevoegd om
kennis te nemen van eventuele geschillen tussen partijen, tenzij de
wet dwingend anders voorschrijft.